George H. Smith'ning sinflantirishiga ko'ra ateizmning "
negativ ateizm" (yoki "zaif ateizm") va "
pozitiv ateizm" (yoki "kuchli ateizm") deb ataluvchi ikki turi bor. Negativ ateizm, xudoning mavjud bo'la olishini mumkin deb bilgani holda, uning borligiga doir hech qanday dalil bo'lmaganligi uchun xudoni rad etadi.
Pozitiv ateizm esa, xudo mavjud bo'la olmaydi, deb hisoblaydi (buni tayinli bir "xudo" tushunchasi yo'qligi, uning sifatlari o'zaro chalkash yoki umuman absurd ekanligi va hokazo argumentlarga ko'ra izohlaydi).
Ya'ni, negativ ateizmda iddao yo'qdir, faqatgina rad bor. Pozitiv ateizmda esa ham rad, ham iddao bordir. Sodda qilib aytganda, negativ ateist xudoni "bor bo'la oladi, lekin uning borligi isbotlanmaganligi uchun uni rad etaman", desa, pozitiv ateist "xudoning bor bo'lishi mumkin emas", deydi.
Ikkovi ham xudoning mavjudligini rad etuvchi nuqtada birlashgani uchun ateizm, deb tavsiflanadi. Sabablaridan qat'iy nazar, bu ikki ateizm turi xudoning mavjud ekanligiga ishonch bildirmaydi.
Ateizmga yaqin bo'lgan ishonchsizlik shakllaridan yana agnosticizm, deizm, pandeizm, panteizm va hk. tushunchalar bordir. Quyida ulardan ba'zilariga ta'rif beramiz:
Agnostitsizm:
Xudoning na borligiga, na yo'qligiga ishonish uchun yetarlicha dalil yo'q ekanligi yuzasidan bu masaada bior qarorga kelish mumkin emasligini urg'ulaydi. Ba'zilarning fikriga ko'ra, agnostitsizm "teist agnostitsizm" va "ateist agnostitsizm" kabi turlarga bo'linadi. Teist agnostiklar xudoning yo'ligiga dalil mavjud emasligi ortidan unga ishonishni afzal bilishsa, ateist agnostiklar xudoning borligiga dalil mavjud emasligi uchun, unga ishonmaslikni tanlashadi. Bu xususda ateist agnostitsizm "zaif" ateizm holiga o'tib qoladi.
Deizm:
Olamning bir yaratuvchisi borligini ta'kidlaydi, ammo dinlarning ilohiy ekanligini qabul etmaydi. Deistik nuqtai nazarga ko'ra, xudo olamni yaratib qo'yib, unga boshqa aralashmagan; dinlarni esa odamlar yaratishgan.
Panteizm:
Xudoni olamning o'zi ekanligini ta'kidlaydi. Panteistik nuqtai nazarga ko'ra, har bir narsa xudoning bir qismidir. Bu tushuncha xudoning g'ayritabiiy metafizik mavjudot ekanligini rad etib, tabiat qismiga aylantiradi va ko'p dinlardagi "shaxs-xudo" tushunchasini inkor qiladi.
Ignostitsim:
Xudo bor-yo'qligi haqida fikrlashdan oldin uning o'zi kim yoki nimaligini aniqlash lozim, degan nuqtai nazar.
Apateizm:
Xudo bor yoki yo'qligi bilan qiziqmaslik. Ayrimlar apateizmni "agar xudo bor bo'lsa ham, uning biz bilan ishi yo'q, demak biz ham u bilan qiziqmasligimiz, vaqtimizni foydali ishlarga sarflashimiz kerak," degan nuqtai nazar deb ta'riflashadi.